تست یکپارچگی و استحکام فیلترهای ممبران

به طور کلی سه روش برای تست یکپارچگی فیلترها وجود دارد که بر اساس نوع مواد ممبران مورد استفاده در ساخت آنها یکی از این روش­‌ها انتخاب می­شود. روش­‌های رایج برای ارزیابی ممبران­های آب­دوست (هیدروفیلیک) شامل تست نقطه حباب و تست جریان پراکنشی است. تست جریان پراکنشی که با عنوان تست جریان انتشاری نیز شناخته می‌شود و در مواقعی که جریان گاز به طور غیر مستقیم توسط تغییرات فشار اندازه‌گیری می‌شود، این تست رو با اسامی تست نگهداری فشار یا تست زوال نیز می شناسند. فرایند انجام تست شامل خیساندن منافذ فیلترهای ممبران با استفاده از مایعاتی نظیر آب، بافر یا سیالات مشابه می­باشد. برای فیلترهای ممبران آب­گریز (هیدروفوبیک) که با توسط آب خیس نمی­شوند، مایعاتی با تنش سطحی کم مانند مخلوطی از آب و الکل مورد نیاز است. روش دیگر برای فیلترهای ممبران آب­گریز عدم استفاده از حلال­های ارگانیک در فرایند و به کارگیری تست پیشروی آب می­باشد، که به عنوان تست جریان آب نیز شناخته می شود.

به صورت سنتی تست نقطه حباب در فیلترهای سایز کوچک مانند فیلترهای نگهدارنده­ دیسک و فیلترهای کارتریج کاربرد دارد. هنگامی که فشار هوا یا نیتروژن به فیلتر ممبران خیس شده اعمال می­شود و این فشار پیوسته افزایش می یابد، جریان گاز در هر مرحله از این فشار اندازه­گیری می­گردد. با ادامه این فرآیند به نقطه­ای می­رسیم که فشار ایجاد شده از نیروی مویینگی بزرگترین حفره فیلتر ممبران بیشتر می­شود. تجهیزات نصب شده در این فرآیند فشار اعمال شده زمانی که جریان هوا در مایع اطراف فیلتر نمایان می­شود را اندازه­گیری می­کنند. این مقدار نقطه حباب است و نشان دهنده نقطه شکست یا عبور جریان از فیلتر می­باشد. مزیت تست نقطه حباب شناسایی نقائص مربوط به سایز حفره­های فیلترهای ممبران است.

در نقطه مقابل تست جریان پیش­رونده برای ارزیابی جریان انتشاری گاز در سطح فیلتر ممبران خیس و در فشار هوا یا نیتروژن ثابت مورد استفاده قرار می­گیرد. گاز در سطح فیلتر ممبران خیس شده از طریق فرایند پراکنشی (انتشاری) و بر اساس تفاوت فشار در سطح ممبران جریان می­یابد و در صورتی که جریان در سطح فیلتر از میزان مجاز افزایش یابد نشاندهنده نقص یا شکست فیلتر می­باشد. نتیجه قبول یا رد به سادگی توسط تجهیزات تست اتوماتیک قابل اندازه­گیری است.

     

تست پیشروی آب برای فیلترهای ممبران آب­گریز که نمی‌توان آنها را در آب خیساند استفاده می­شود. در این تست فیلتر را به طور کامل در آب غوطه ور می­سازند. زمانی که فشار آب یا نیتروژن به آن­ها وارد می­شود از نفوذ و عبور آب توسط فیلتر ممبران جلوگیری می­شود. با این وجود بخش کوچکی از آب تبدیل به بخار شده و از فیلتر ممبران عبور می­کند. این جریان کم توسط دستگاه­های اتوماتیک اندازه­گیری می­شود و هنگامی که از سطح استاندارد تعیین شده عبور کند نمایانگر نقطه شکست یا نقص فیلتر می­باشد.

این سه تست ساده و غیر مخرب هستند که به طور موثری توسط تجهیزات اتوماتیک قابل انجام بوده و به وسیله آنها می­توان میزان یکپارچگی فیلترهای ممبران را در سطح وسیعی از کاربردهای صنعتی و بهداشتی اندازه گیری کرد.

چرا تست یکپارچگی فیلترها اهمیت دارد؟

با توجه به روند رو به گسترش تجاری‌­سازی فرآیندها، تست فیلترها در جهت انطباق با الزامات تولیدی ضرورت دارد علاوه بر این، تست یکپارچگی فیلترها منجر به کاهش ریسک یا پیشگیری از ضایعات و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش تولید به خصوص در صنایع با ارزش بالا نظیر داروسازی می­شود. از همه مهمتر نتایج تست­های یکپارچگی عملکرد فیلترها در زمینه استریل سازی محصولات دارویی و در نتیجه سلامت بیماران را تضمین می­کند.

از سوی دیگر با توجه به استفاده روزافزون از فرایندهای زیستی در توسعه محصولات دارویی، نقش فیلترهای استریل در حال افزایش است. در بسیاری از از داروها و محصولات تزریقی استفاده از حرارت در مرحله نهایی جهت استریل کردن امری رایج می­باشد، درحالی که در اکثر مواقع این راه حل برای محصولات زیستی که به حرارت حساس هستند قابل استفاده نمی­باشد. بنابراین سازمان‌های نظارتی روش استریل­سازی سرد را برای طیف وسیعی از داروهای زیستی توصیه می­کنند و در این فرآیند یکپارچگی فیلترها به عنوان معیاری تعیین کننده مورد توجه قرار می‌گیرد که نقش اساسی در کیفیت محصولات دارویی مذکور ایفا میکند.

با توجه به توسعه تجهیزات پیشرفته و اتوماتیک جهت انجام تست‌های یکپارچگی انجام فرآیندهای فوق به صورت سریع، دقیق، شفاف و قابل ارزیابی انجام می‌پذیرد و جای نگرانی در خصوص عملکرد فیلتر و کیفیت محصول نهایی وجود ندارد.

منبع: پورتال شرکت Pall

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی